FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt13/03/2014

Vad grundar jäv

Hej Jag tänkte idag anlita en advokat i en vårdnadstvist. Skrev ett mail till honom med uppgifter om oss samt målet. Fick svar att han inte kunde hjälpa mig i detta på grund av jäv. Frågade honom om vad han menar med jäv och fick till svar att han inte kunde svara på den frågan på grund av deras etiska regler. Nu undrar jag om det är så att han företräder min motpart eller har företrätt henne tidigare och därför inte kan ta fallet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Då jag inte har insyn i ditt fall så kan jag inte besvara frågan varför advokaten inte kunde åta sig uppdraget, men jag ska besvara på ett allmänt plan vad jäv innebär för att ge dig mer information.

En advokat är skyldig att iaktta god advokatsed i sitt arbete, se 8 kap 4§ Rättegångsbalken. Vad god advokatsed är beslutas av advokatsamfundet. Att undvika situationer där jäv finns ingår som en del av god advokatsed. Jäv innebär, i korthet ,en situation där en advokat har svårt att hålla sig oberoende till motparten alternativt har ett eget intresse i en fråga. Anledning till jäv kan vara allt från att advokaten har information som gör att advokaten inte kan ställa sig opartiskt till att advokaten har ett eget intresse som står i strid med fallet de erbjuds företräda. Möjligheten finns att advokaten inte kunde ställa sig oberoende till din motpart, men det kan även finnas andra anledningar till att denne nekat att ta sig an ditt fall med hänvisning till jäv.

Tyvärr är det svårt att svara närmare på din fråga.

Vänligen,

Sanna LarssonRådgivare