Vad gör man om man glömt begära äktenskapsskillnad efter betänketid?

Hej,

Jag och min fd har gått isär och vi begärde skiljsmässa men på något sätt att vi missat att vi skulle skicka in en begäran om fullföljelse innan ett år och nu undrar vi hur vi skall gå tillväga. Vi båda vill skiljas då vi har hittat nya partners och bott isär över ett år med

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Grundregeln är att två makar kan skilja sig genast bara båda är med på det (5:1 Äktenskapsbalken). Undantagsfallen är att en betänketid tillämpas om makarna begär det eller om någon av makarna bor med ett eget barn under 16 år. Jag förmodar att minst en av er bor med ett så ungt barn, men om så inte är fallet kan ni genast ansöka om äktenskapsskillnad och få den beviljad utan problem.

Om det nu är så att en betänketid skall löpa, går det tyvärr inte att göra något åt saken i dagsläget. Alternativen som återstår är att ansöka om äktenskapsskillnad igen, vänta sex månader och sedan begära fullföljd eller att vänta tills det har gått två år sedan ni flyttade isär. Om det har gått två år, behövs nämligen ingen betänketid (5:4 Äktenskapsbalken).

Sammanfattningsvis bör ni antingen skicka in en ny begäran om äktenskapsskillnad och denna gång fullfölja den. När det har gått två år sedan ni flyttade isär, har ni dock rätt att få äktenskapsskillnad utan betänketid vare sig ni har barn eller inte.

Lycka till, och hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare