Vad gör man om arvinge inte håller överenskommelse om arvskifte?

Det har gått sju år sedan mina föräldrar dog.

Nu har min bror tagit en stor del av lösöret och vägrar dela med sig till mig. Vi är helsyskon så inga konstigheter där. Vad kan jag gör för att lösa det här? Har bett honom många gånger och han har skyllt på att han varit upptagen. Men nu har han sagt rakt ut att han inte vill.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Arvskifte förrättas i regel när bouppteckningen är klar och den avlidnes skulder har betalats. Dödsboet upphör som regel att existera då arvskifte har genomförts. Rent juridiskt avslutas det genom ett arvskiftesavtal. Finns inget sådant så är du fortfarande dödsbodelägare och då kan du begära att tingsrätten utser en arvsskiftesman som hjälper er med skiftet (18 kap. 1 § och 23 kap. 5 § Ärvdabalken). Detta är en vanlig lösning när arvingar inte är överens, eller av annan anledning inte kan skifta boet på egen hand.

Om ni har skrivit ett arvsskiftesavtal och arvet inte har skiftats i enlighet med det så kan du istället vända dig till kronofogdemyndigheten och begära hjälp. Med arvsskiftesavtalet som stöd kan du begära något som i juridiska termer kallas för handräckning. Jag rekommenderar dig i sådana fall att kontakta kronofogden och skicka in en ansökan om handräckning (här).

Om ni inte gör något arvskifte och du låter tiden gå så är det faktiskt så att din rätt till arvet kan gå förlorad genom passivitet. Genom att du inte vidtar en åtgärd som visar att du är missnöjd med att ni inte arvsskiftet så kan din bror hävda att du accepterat uppdelningen genom passivitet. Så om du är intresserad av ditt arv så tycker jag att du ska vidta en åtgärd så snart du kan, det har trots allt gått sju år.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare