Vad gör man när någon vägrar hämta lös egendom och betala en skuld?

Hej,

Har jag rätt att kasta någon annans saker från mitt förråd om hen inte kommer och hämtar sakerna? Hen vägrar att svara när jag ringer eller SMS:ar. Sakerna skulle ha hämtats för tre månader sedan. Hen har även en skuld till mig som henne vägrar att betala. Hur ska jag gå tillväga?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Vanlig handräckning

Hen är fortfarande ägare till sina saker och om du skulle slänga sakerna skulle du kunna göra dig skyldig till olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken) samtidigt som om du packar ihop dem på egen hand om flyttar dem, t ex om du kör dem hem till hen, skulle kunna göra dig skyldig till egenmäktigt förfarande eftersom du rubbar hens besittning (8 kap. 8 § brottsbalken).

Det du kan göra om du vill att hen ska hämta sina saker är att ansöka om vanlig handräckning vid Kronofogdemyndigheten. Det kostar 300 kronor att ansöka, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan.

Betalningsföreläggande

För den skuld hen har till dig kan du ansöka om betalningsföreläggande vid Kronofogdemyndigheten. Även det kostar 300 kr i ansökningsavgift, men du kan likaså här begära ersättning för ditt utlägg i din ansökan.

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor.

Lenita PetterssonRådgivare