Vad gör man när en f.d. partner vägrar betala halva hyran under uppsägningstiden?

Hej, jag och min fd fru bodde i en hyresrätt, därefter stack hon och jag fick stå för hyran i två månader innan jag flyttade själv. Hon var folkbokförd hela tiden där och hon hade sina kläder m.m kvar fast än att jag inte bodde där, kan jag kräva henne på att vi ska dela på de två måndadshyrorna?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag förutsätter att du och din f.d. fru har signerat hyresavtalet gemensamt med företaget som hyr ut hyresrätten.

I det fallet är ni båda ansvariga för betalning under uppsägningstiden av er gemensamma hyresrätt och du kan ansöka om betalningsföreläggande vid Kronofogdemyndigheten för halva hyreskostnaden som hänför sig till din frus andel. Det kostar 300 kronor att ansöka, men den kostnaden kan du begära ersättning för i din ansökan. Skicka gärna in en kopia på hyresavtalet med din ansökan om betalningsföreläggande.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare