Vad gör jag när barnen inte vill åka till pappan och vi har samarbetssvårigheter?

Hej ! Vi har gemensam vårdnad, båda barnen bor hos mig på heltid (mamman). Vi har har en infekterad samarbets svårigheter där pappan inte respekterar elr lyssnar på mig alls han kör sitt eget race.. pappan flyttade 16 mil iväg från barnen förra sommaren.. han har varannan helg elr när han känner att det passar.. den äldsta sonen 11 år går till kurator på skolan för han blir orolig varje gång han vet han ska till pappan.. för de få helger han har dem så säger barnen att han åker iväg å de lämnas ensamma flera timmar.. och han lägger hela ansvaret på att 11åringen ska ta han om hans lillasyster på 6 år.. ? Vilket skapar oro .för alla .. nu vill barnen inte åka dit .. och när jag talar om det för pappan han fullkomligt dumförklarar mig som mamma? Hur gör jag i denna situation vart vänder jag mig ?hur ska jag göra för att nå fram? Detta har pågått i snart 7år det ända vi vill är att få lugn å ro. Han blir väldigt arg skriker å gapar pappan alltså

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Jag lider verkligen med er och ska försöka göra allt jag kan för att hjälpa dig och din familj. Det finns flera olika juridiska frågor jag kan hjälpa dig att reda ut, men även några praktiska när det kommer till problem med barn och föräldrar. Jag tänker att jag börjar med att berätta lite om umgänge och senare i texten om vad du kan göra som mamma. Jag kommer ta min utgångspunkt i Föräldrabalken (FB).

Har båda föräldrarna rätt att umgås med sina barn?

En viktig utgångspunkt är att en förälder inte har rätt till umgänge med sitt barn, men barnet har rätt till umgänge med sin förälder (6 kap. 15 § första stycket FB). Dock ska den föräldern barnen inte bo med uppmuntra till umgänge med den andra föräldern (6 kap. 15 § andra stycket FB). Föräldern som barnet inte bor med kan i domstol begära umgänge, men domstolen kommer då grunda sitt beslut i barnets bästa (6 kap. 15 a § första stycket FB och 6 kap. 2 a § FB). Barnets bästa innebär att domstolen tar hänsyn till barnets mående, utveckling, om det far illa och relationen till föräldrarna. Det kommer också att tas hänsyn till barnets vilja, dock lite beroende på ålder och utveckling. Pappan till dina barn har alltså idag ingen rätt att umgås med barnen, men du ska uppmuntra till det. Skulle han begära vårdnad i domstol kommer domstolen att ta hänsyn till och fästa vikt vid det du har berättat för mig.

Vad ska man man göra om man inte kommer överens med den andra föräldern och behöver hjälp i familjefrågor?

Om det är så att ena föräldern brister i omsorgen för sitt barn kan domstolen besluta om att vårdnaden ska ändras (6 kap. 7 § första stycket FB). Även här kommer ett beslut grundas på barnets bästa. Det är en möjlig väg att gå. Dock skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med socialnämnden i din kommun eller boka tid med någon av våra jurister här på Lawline. Det är kan vara en stor process att ta sig an själv och ofta kan du få hjälp i många olika frågor på socialnämnden.

Jag önskar er all lycka till, återkom gärna om du har någon mer fundering!
Med vänlig hälsning,

Clara WågefjellRådgivare