FrågaPROCESSRÄTTVittna03/11/2017

Vad går enligt lag först - operationstid eller vittnesmål?

Hej!

Jag och min sambo har påbörjat IVF-behandling och väntar på operationstid för att åtgärda en sak i livmodern för att kunna sätta in ägg. Samtidigt finns risken att hon blir kallad in till rättegång för att vittna om en grej på jobbet.

Vad går enligt lag först?

Vår chans till att skaffa barn eller hennes vittnesmål angående ett mindre brott mot tystnadsplikten?

Min sambo är 36 år och chanserna för oss att kunna få barn blir ju inte större ju längre vi får vänta.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga lagbestämmelser som reglerar vad som ska eller bör gälla i din situation. I Sverige gäller s.k. allmän vittnesplikt, vilket innebär att en person som utgångspunkt inte kan vägra vittna (rättegångsbalken 36 kap. 1 §). Din sambo vägrar ju däremot inte att vittna, utan riskerar bara att inte kunna närvara vid rättegången av förklarliga skäl, vilket inte borde vara något större problem.

Jag rekommenderar er att ta kontakt med domstolen för att förklara situationen och höra vad den säger. När ni fått någon av tiderna bokad, bör ni också meddela domstol eller sjukhus att den andra tiden inte kan bokas samtidigt. Skulle det ändå bli så att rättegången bokas precis samtidigt som operationstiden och det inte finns rimlig möjlighet att ändra operationstid, kan domstolen välja att skjuta fram rättegången om den anser att det är viktigt att din sambo närvarar. Om det skulle hjälpa så brukar det ibland tillåtas att vittna över telefon eller video.

Hoppas mitt svar gav klarhet och hjälp i din fråga, om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att återkomma på min mail: tova.andersson@lawline.se

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare