Vad gäller vid utmätning i ett samboförhållande?

Hej jag har skulder hos kronofogden, har haft utmätning av lön, när jag jobba heltid. Men blev arbetslös och inte haft jobb på 7 månader. Har haft kontakt med kronofogden och gett besked om min situation med jobb, så dom vet hur det ligger till. Nu undrar jag, min kille vill att jag ska flytta in hos honom. Men jag undrar då, kan kronofogden göra utmätning på hans saker? Han har ju bott i sin lägenhet i 4 år och vi har bara varit tillsammans i 1 år. Så han äger ju allt själv. Jag kommer börja jobba heltid i januari igen och kan du börja betala av mina skulder. Ekonomiskt vet jag att de kan drabbas honom. Men vill ju inte att han ska förlora sina saker. Tack för hjälp och svar

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Regler om utmätning återfinns i utsökningsbalken. Av 4 kapitlet 17 § framgår att utmätning får ske om det framgår att egendomen tillhör personen som utmäts, alltså dig i det här falllet. I 19 § finns en så kallad bevisregel, som säger att egendom som finns i ett sambopars gemensamma besittning antas tillhöra dig, om ni inte kan göra sannolikt att ni är samägare till egendomen eller visa att din sambo äger egendomen.

Det här kan verka lite komplicerat, så jag ska försöka förtydliga så gott det går:

Om ni flyttar ihop kommer kronofogden anta att du äger all egendom i lägenheten. Påstår ni att ni äger egendomen (t.ex. en TV) tillsammans, räcker det att ni gör detta sannolikt. Det är ett lågt beviskrav, vilket innebär att det inte krävs särskilt övertygande bevisning för att din sambo ska antas äga hälften av TV:n. Fördelen med att hävda samägande är därför att det är enklare att vinna en sådan tvist. Nackdelen är att du fortfarande anses vara ägare till hälften av TV:n, vilket gör att kronofogden ändå har rätt att sälja den, och dela vinsten lika mellan din sambo och dina borgenärer (alltså de personer du står i skuld till).

Påstår ni istället att din sambo äger hela TV:n själv, måste detta framgå. Det är ett högt beviskrav, vilket betyder att ni måste kunna bevisa att din sambo äger TV:n. Din sambo bör ha kvitton och liknande stödbevisning för att kunna styrka att det är han som är ensam ägare till egendomen.

Min rekommendation är därför att du och din sambo undersöker vilka saker som han kan bevisa tillhör honom innan du flyttar in, alternativt att ni avvaktar tills din inkomst blivit mer stabil.

Hoppas det var svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare