Vad gäller vid reklamation?

Hej!

Jag köpte ett par kängor för 2 år sedan för min 12 år gammal tjej. De gick sönder redan efter första vinter. Jag kunde tyvärr inte hitta kvitto för att reklamera varan. Häromdagen hittade jag kvitto av en slump. Nu har det gått lite mer än 2 år. Jag ringde till affären men de säger att jag inte kan reklamera varan, eftersom jag inte anmälde det så fort felet uppstod. Ändå säger hon att det är reklamationsrätt på 3 år,

Kängerna var av märke Merell och kostade ca 1200 kr fast vi betalade ca 900 kr eftersom de hade lite rabatt just då.

Min fråga är om butikexpediten har verkligen rätt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med ditt svar!

Eftersom du har köpt kängorna för privat bruk från en affär blir Konsumentköplagen (KköpL) tillämplig, 1 § KköpL.

Först och främst bör det konstateras att de fel som kan reklameras endast är sådana fel som funnits från början, men som visar sig först senare, 20 § KköpL. Har felet inte funnits från början har du alltså ingen rätt att reklamera.

Att du som konsument har en reklamationsrätt på 3 år från det att varan tagits emot framgår av 23 §, tredje stycket KköpL. Med detta menas att konsumenten inte kan göra några fel gällande efter denna tid. Förutom att reklamera inom 3 år måste du emellertid dessutom anmäla felet inom skälig tid från att du märkt felet. Vad som är skälig tid får bedömas från fall till fall, men ett meddelande som lämnats inom två månader från det att man märkt felet ska alltid anses ha lämnats i rätt tid, 23 §, första stycket KköpL. Jag tolkar det som att du anmäler felet ca ett år efter att du upptäckt det, vilket inte torde vara inom skälig tid.

För att få reklamera en vara ska konsumenten alltså dels reklamera inom skälig tid från det att felet upptäckts, dels inom 3 år från det att varan tagits emot. Eftersom du inte anmält felet inom skälig tid från det att du upptäckt det så har du alltså inte längre rätt att reklamera kängorna.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare