FrågaEKONOMIÖvrigt15/03/2018

Vad gäller vid överföringar till utlandet?

Är det juridiskt sett tillåtet att föra över en stor summa pengar från Sverige till ett US konto?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen lag som förbjuder dig att föra över pengar till USA. Däremot kan det hända att banken som ska föra över pengarna ställer frågor och vill veta syftet med överföringen. Detta är bland annat på grund av Penningtvättslagen. De svenska bankerna är skyldiga enligt lag att ha god kännedom om sina kunder och om hur de använder bankens tjänster. Om banken bedömer att den inte fått tillräckliga svar på sina frågor så får den inte utföra den aktuella överföringen (3 kap. 1 § Penningtvättslagen).

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och du är varmt välkommen att återkomma!

Vänlig hälsning,

Sara JönssonRådgivare