Vad gäller vid betalning av månadsavgift för bostadsrätt vid samägande?

Hej

Skall sälja bostadsrätt som ägs 50/50, dock har bara jag bott där de senaste 30 månaderna och betalt alla kostnader inkl avgift 4000/mån.

Kan jag vid försäljning kräva att halva avgiften 2000 kr x 30 mån skall dras från den andras vinstandel?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du och den du äger bostadsrätten tillsammans med är solidariskt ansvariga för att månadsavgiften betalas, så länge ni inte har avtalet något annat. Det solidariska ansvaret innebär att ni svarar "en för alla, alla för en". Månadsavgiften kan riktas mot vem som helst av er två, men den som betalar har sedan rätt att kräva den andra personen på dennes del.

I detta fall har du alltså rätt att kräva 2000 kr för varje månad du betalat avgiften. Detta gäller så länge ni inte avtalat om något annat, tex att du skulle betala hela avgiften medan du bodde där själv.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare