Vad gäller vid arvskiftet?

Hej,

Mitt syskon och jag vill båda köpa smycken efter min mamma. Dessa har värderats till ca 4000:-

Vi har en boutredningsman. Han kan ej avgöra vem som ska ha smyckena. Om mitt syskon tillskiftas dem kommer då 4000:- att dras av från hennes del?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Om er mamma har avlidit ingår smyckena i i dödsboet och det är inte möjligt att "köpa" dem i det här läget. Det kanske är så att du med köpa menar att ni båda vill ärva dem. Jag antar också utifrån din fråga att smyckena inte är testamenterade. Isåfall gäller huvudregeln i ärvdabalken, dvs. att ni som bröstarvingar ärver en lika stor del av er mammas kvarlåtenskap (se här). Om smyckena är värda 4000 kr skulle man kunna uttrycka sig som du gör, alltså att motsvarande värde kommer att "dras av" från ditt syskons arvslott. I slutändan ska ni nämligen ha lika stora delar av er mammas kvarlåtenskap enligt lag.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Du är mer än välkommen att höra av dig i framtiden angående detta eller någonting annat.

Allt gott!

Sara WelinRådgivare