FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt16/01/2018

Vad gäller vid ändring av gemensamhetsanläggning?

Vi har en samfällighetsförening för två gemensamhetsanläggningar. Ga:1 (gator till alla) omfattar 18 delägare varav 7 dessutom ingår i ga:2 (parkering till 7 delägare). Pga olika intressen disskuteras en omförrättning av gemensamhetsanläggningarnas omfattning samt en förening till respektive ga. Behöver alla ge sitt samtycke till detta förslag eller räcker det med att 2/3 röstar för?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer dela upp din fråga i omförrättningen och frågan om samfällighetsföreningen.

Ändring av en gemensamhetsanläggning

En gemensamhetsanläggning går att ändra förutsatt att:

1. ändrade förhållandet som väsentligen inverkar på användandet av anläggningen har inträtt

2. det i den tidigare förrättningen har föreskrivits att frågan får tas upp efter viss tid och denna tid har utgått.

3. att i annat fall ett klart behov av omprövning har framkommit.

Vid ändringen får inte avsevärd olägenhet uppkomma från allmän eller enskild synpunkt. (35 § anläggningslagen)

Bildandet av samfällighetsförening

Jag uppfattar din fråga som om ni vill bilda två separat föreningar, en för varje gemensamhetsanläggning. Beslutas det om ändring av gemensamhetsanläggningen till vilken samfällighetsföreningen är anknuten ska det prövas om föreningen ska upplösas. Upplösning kan ske om medlemmarna är ense om det och länsstyrelsen medger det (61 § lag om förvaltning av samfälligheter).

Efter upplösningen skulle ni kunna bilda två nya samfällighetsföreningar. Bildande sker genom ett sammanträde mellan fastighetsägarna som har andelar i samfälligheten (20 § lag om förvaltning av samfälligheter).

Om gemensamhetsanläggningen sköts av en samfällighetsförening och det är enbart fråga om ändring av andelstalen i gemensamhetsanläggningen kan det göras på två olika sätt utan att omförrättning sker.

För det första kan samfällighetsföreningens styrelse fått befogenhet att ändra andelstal genom anläggningsbeslutet (24 a anläggninslagen). För det andra kan styrelsen komma överens med fastighetsägarna om nytt andelstal. Det ska godkännas av lantmäterimyndigheten (43 § anläggningslagen).

Sammfattning

För upplösande av förening krävs att medlemmarna är ense och länsystyrelsen medger det och för bildandet av en ny förening krävs att de berörda fastighetsägarna närvarar. Gällande ändringen av gemensamhetsanläggningarna kan ni komma överens med fastighetsägarna om nytt andelstal om ni ej vill göra ny förrättning. Detta under förutsättning att saken gäller ändring av andelstalen.

Om du vill ha mer rådgivning eller boka tid med en jurist så kan du ringa oss på 08-533 300 04.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare