Vad gäller vid andrahandsuthyrning av lägenhet?

Hej!

Jag ska hyra ut min lägenhet i andrahand och funderar på detta med skadegörelse.

Måste man skriva kontrakt parter emellan om att de som hyr lägenheten är ersättningsskyldiga om skada uppstår?

Undrar även på detta med uppsägning, gäller 3 månaders uppsägningstid eller måste man kontraktera detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 12 kapitlet jordabalken finns regler om hyra.

Du som hyresgäst är skyldig att ersätta all skada som du vållar eller som uppkommer genom vårdslöshet eller försummelse av någon som tillhör ditt hushåll eller gästar dig eller som du inrymt i lägenheten (12 kap. 24 § första stycket JB). Om du hyr ut lägenheten i andra hand till någon är detta ett avtal endast mellan dig och andrahandshyresgästen och din hyresvärd är inte delaktig i det avtalet. Din hyresvärd och andrahandshyresgästen har inte något hyresförhållande utan det är fortfarande du som ansvarar gentemot hyresvärden. Det är alltså du som blir ersättningsskyldig gentemot hyresvärden för de skador som andrahandshyresgästen orsakar. Om du skulle bli ersättningsskyldig i förhållande till hyresvärden har du däremot möjlighet att kräva ersättning av den som orsakat skadan, i detta fall andrahandshyresgästen.

Om ni ingår hyresavtal på obestämd tid och ni inte avtalat om någon uppsägningstid kommer en uppsägningstid på tre månader gälla (12 kap. 4 § första stycket JB). Ni behöver därför inte avtala om tre månaders uppsägningstid eftersom det kommer att gälla ändå.

Hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare