Vad gäller om testamentstagaren dör innan testator?

Hej!

Vad gäller för regler när testamentstagaren dör?

Ex: Albert testamenterar ett hus till Lena (när hon avlidit). Ärver då Lenas barn eller Alberts barn huset?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom testamentet inte kan verkställas i enlighet med sin ordalydelse måste man tolka testamentet för att bestämma vem som ska få "ärva".

Huvudregeln är i detta fall att man skall tolka testamentet i enlighet med testators vilja (11:1 ärvdabalken).

För den situation som du har frågat om finns dock en presumtionsregel. Om testamentstagaren har avlidit innan denne fått arvet och testamentstagarens barn hade varit berättigade att överta arvet enligt de vanliga arvsreglerna, så antar man att testator velat att arvet skulle övergå till testamentstagarens avkomlingar (11:6 ärvdabalken).

Lenas barn ärver således Lenas del om det inte framgår att det skulle strida mot Alberts vilja.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare