Vad gäller när vi är fyra som äger en sommarstuga och tre av oss vill sälja?

Vi är 4 st syskon som har ärvt en sommarstuga av vår Far.

Mina 3 syskon vill nu inte äga någon del. Kan dom tvinga mig att köpa eller måste jag också sälja min del fast jag inte vill?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att ni alla fyra måste vara överens om att sälja fastigheten (2 § samäganderättslagen). Som huvudregel kan de därför inte sälja hela fastigheten utan ditt samtycke. I princip kan de dock sälja sina andelar av sommarstugan utan ditt samtycke och att du då behåller din andel av den, men det antar jag att de inte är intresserade av att göra.

Det finns dock en möjlighet för dina syskon att tvångsmässigt sälja hela fastigheten även om du inte vill det. Om ni fyra inte har avtalat om annat så kan de, utan ditt samtycke, ansöka hos tingsrätten att fastigheten, för er gemensamma räkning, ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion (6 § samäganderättslagen). Dina syskon kan därför tvinga dig att även din del av fastigheten ska säljas mot din vilja.

Således behöver du inte gå med på en försäljning av hela fastigheten genom en vanlig försäljning via t ex en mäklare men de kan tvångsvis se till att fastigheten blir såld via en offentlig auktion utan att du samtycker till det.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare