FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/03/2017

Vad gäller för gåvor som ett omyndigt barn fått?

Vi har gemensam vårdnad om vår dotter. Hon är fjorton år. Hon har alltid bott hos mig men ville för ett år sedan bo hos sin pappa. Hon fick då ett antal presenter, bland annat en häst i födelsedagspresent. Vad händer med hästen nu när hon sedan två månader tillbaka flyttat till baka till mig. Kan dottern sälja hästen och få pengarna. Om inte, måste jag vara med och betala för stallplats foder osv. Dottern vill inte rida längre men hennes pappa vill att vi behåller hästen och kräver oss dessutom på pengar för tiden hon bott hos mig.. Vad gäller för gåvor som ett omyndigt barn fått?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vad gäller för gåvor som ett omyndigt barn fått?

Ett barns möjligheter att förfoga över sin egendom regleras i Föräldrabalken (1949:381).

Huvudregeln är att den som är under 18 år inte får ingå avtal eller andra rättshandlingar utan samtycke från förmyndaren, den som sköter barnets ekonomiska angelägenheter (9 kap. 1 § Föräldrabalken). Förmyndaren till barnet är vanligtvis den som är vårdnadshavare, och eftersom du och hennes pappa har gemensam vårdnad är ni förmyndare gemensamt (10 kap. 2 § Föräldrabalken).

Din dotter kan alltså endast sälja hästen om du och hennes far samtycker till det (13 kap. 1 § Föräldrabalken). När ni inte kommer överens om er dotters häst ska säljas eller behållas kan överförmyndaren i den kommun barnet bor bestämma i frågan. Överförmyndaren har den avgörande rösten (12 kap. 12 § andra stycket Föräldrabalken).

Skulle den gåva hon givits vara förenad med villkor om att hon får förfoga över den själv får hon ingå avtal angående hästen utan era samtycken. Hon har i så fall möjlighet att själv sälja den och få pengarna.

Måste jag vara med och betala för stallplats och foder?

En förälder är underhållsskyldig för barnets behov efter sin förmåga (7 kap. 1 § Föräldrabalken). Fritidsintresse som t.ex. ridning räknas in som ett sådant behov. Normalt sett skulle du vara skyldig att betala för omkostnader som stallplats och foder. Men eftersom du säger att din dotter inte längre vill rida kan hästen inte längre räknas in som en del av hennes behov. Alltså, om din dotter helt slutat med ridning och inte längre har intresse för hästen behöver du inte betala för diverse omkostnader för hästen.

Måste jag betala pappan för den tid dottern bott hos mig?

Det är lite oklart på vilken grund pappan baserar sitt betalningskrav mot dig då det inte finns någon generell möjlighet att få pengar för den tid som barnet bott hos den andre föräldern. Det finns dock en grund som kan göra du blir skyldig att betala underhållsbidrag till dottern enligt 7 kap. 6 § Föräldrabalken om du försummat din underhållsplikt gentemot dottern. I detta fall krävs det att pappan ansöker till domstol om stämning för detta och att han redan betalar underhållsbidrag. Jag kan inte avgöra om detta är möjligt i detta fall, eller om det är det han menar när han säger att du ska betala honom, men det är den enda tänkbara grund pappan kan ha för sitt krav.

Sammanfattningsvis kan det sägas att:

1. Dottern måste ha samtycke från dig och hennes pappa för att sälja hästen om hon inte i samband med gåvan givits förfoganderätt att sälja den själv
2. Du behöver inte betala för hästens omkostnader om dottern inte längre har något intresse av hästen

3. Du är inte skyldig att betala pappan för tiden som dottern bott hos dig med förutsättning att du inte försummat din underhållsplikt

Hoppas att detta gav dig svar på dina frågor. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Jakob AxelssonRådgivare