Vad gäller egentligen för semesterdagarna?

Hej!

Har egentligen ett par frågeställningar, alla relaterade till semesterlagen.

Jag har 30 semesterdagar i mitt anställningsavtal, med semesterår enligt kalenderåret. Dock tillåter min arbetsgivare endast att man sparar 5 semesterdagar - Min förståelse är att man måste ta ut 20 dagar, och därmed kan föra vidare 10 dagar framåt?

Det är även så att min arbetsgivare har satt en begränsning till att man endast kan skjuta fram dessa 5 tillåtna dagar till 31 mars följande år. Men vad jag vet ska man kunna spara semester i 5 år?

Till sist, så hävdar arbetsgivaren att semester som inte tas ut innan 31 mars, kommer att förfalla och inte heller ge rätt till utbetalning i form av semesterlön. Kan det stämma?

Tack snälla!

Marcus

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Huvudregeln är att om man har rätt till mer än 20 betalda semesterdagar så har man rätt att spara en eller flera överskjutande dagar till ett senare semesterår, enligt 18 § semesterlagen. Precis som du skriver bör du därför kunna spara 10 semesterdagar, men för detta krävs att det har träffats ett avtal om rätt att spara fler än 5 semesterdagar.

Enligt 18 § semesterlagen ska sparade semesterdagar tas ut inom fem år. Denna bestämmelse är tvingande, vilket betyder att arbetsgivaren inte kan avtala bort den om inte avtalet är mer fördelaktigt än lagen för arbetstagaren. Din arbetsgivare får alltså inte begränsa ditt sparande av semesterdagar till endast ett år.

I 26a § semesterlagen anges att semesterdagar som inte har sparats och inte heller har tagits ut under semesteråret ska ersättas med semesterlön och betalas ut senast en månad efter semesterårets utgång. Semesterlön betalas ut för det antal dagar som tillsammans med det antal dagar som tjänats in under intjänandeåret överstiger 25. Genom kollektivavtal kan det dock finnas avvikelser från 26a § semesterlagen.

Rätten att få ut semesterlön preskriberas efter två år, enligt 33 § semesterlagen.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare