Vad gäller angående visum för resor till USA, samt om man ska gifta sig med en amerikansk medborgare?

Hejsan jag har en fästman från Usa ,och vi vill gifta oss i Usa nästa år hur gör man vad behöver man ? och vi kommer resa till varandra från och till vad behöver man då ? om han vill stanna längre än 3 månader ,Han har nu varit hos mig i 2 månader och 15 dagar och åkte nu tillbaka hur länge måste han stanna för att få nya dagar för att komma tillbaka ,jag ska söka esta räcker det för att kunna resa många ggr under ett år eller bara som turist måste jag eller söka visa?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag rekommenderar att du kontaktar amerikanska ambassaden och frågar vad som gäller angående visum. Det framgår av din fråga att du och din fästman planerar att gifta er i USA. Jag skulle rekommendera att du kontaktar amerikanska ambassaden och frågar om man t.ex. behöver skicka in några papper för att få gifta sig i USA, och om det är något ni behöver göra för att äktenskapet ska bli giltigt även i Sverige.

Jag rekommenderar starkt att du kontaktar amerikanska ambassaden, men du är givetvis välkommen att ringa Lawlines telefonrådgivning. Numret är 08-533 300 04, och man kan ringa måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Jenny HedinRådgivare