Vad gäller angående min bostadsrätt?

Hej Lawline,

Jag köpte en bostadsrätt, som endast står på mig, för över 12 år sen och min blivande ex-fru och jag har varit gifta och bott i lägenheten i ca 3 år. Lägenheten är idag värd nästan det dubbla och min fråga är om jag kommer vara tvungen att lösa ut henne eller är den min för att jag äger den och har gjort så en ansenlig längre tid?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Det är ingenting i din fråga som tyder på att lägenheten skulle vara din enskilda egendom enligt 7 kapitlet 2 § äktenskapsbalken. Om lägenheten inte är din enskilda egendom är den giftorättsgods, 7 kapitlet 1 § äktenskapsbalken, och ska ingå i bodelningen mellan er enligt 9 kapitlet 1 § äktenskapsbalken och 10 kapitlet 1 § äktenskapsbalken. Detta innebär att du kommer bli tvungen att lösa ut din blivande ex-fru.

En bodelning mellan makar görs genom att man lägger samman giftorättsgodset efter avdrag för skulder. Detta delas sedan på lika andelar för makarna, 11 kapitlet 3 § äktenskapsbalken. Efter detta ska giftorättsgodset fördelas på lotter, 11 kapitlet 7 § äktenskapsbalken. Den första andelsberäkningen rör endast ekonomiska värden. I lottläggningen avgörs vem som får vad. Här har varje make rätt att i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar.

Eftersom ni har bott tillsammans i lägenheten räknas den som er gemensamma bostad enligt 7 kapitlet 4 § punkt 3 äktenskapsbalken. Detta innebär att den som bäst behöver lägenheter efter skilsmässan har rätt att få den genom avräkning på sin "lott", 11 kapitlet 8 § äktenskapsbalken. Ett exempel på när en make kan anses ha ett behov av att ta över bostaden är om maken har mycket liten möjlighet att skaffa annan bostad.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare