Vad gäller angående boende och vårdnad

Min dotter vill bo hos mig hela tiden nu trots att vi har haft varannan vecka boende på henne. Pappan vägrar varav dottern blir ledsen. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Som jag förstår din fråga rör dina funderingar ditt barns vårdnad och boende. Jag kommer redogöra lite generellt för vad som gäller i vårdnad och boende frågor.

Dessa frågor regleras i föräldrabalken (FB) 6 kapitel. Frågor om vårdnad regleras i 6 kapitlet 5§ FB. 6 kapitlet 5§ FB ger en möjlighet för föräldrarna att få till en förändring i vårdnaden. Möjligheterna för rätten är att antingen anförtro vårdnaden åt båda föräldrarna eller ensam vårdnad åt en av föräldrarna. Vid avgörandet av dessa frågor kommer barnets bästa vara väsentlig. Andra faktorer som kan komma att vara av betydelse är exempelvis föräldrarnas förmåga att samarbeta.

Frågor om boende regleras i 6 kapitlet 14a§ FB. Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna kan rätten besluta över hos vem barnet ska bo. Det finns även möjlighet att sluta avtal om detta, ett sådant avtal ska godkännas av socialnämnden.

Således finns det möjligheter för dig att få till stånd dels ensam vårdnad om du skulle vilja det, eller möjlighet att avtala eller få en dom över att barnet ska bo hos dig.

Om du har ytterligare frågor rekommenderar jag dig att du vänder dig till en erfaren jurist som är specialiserad på familjerätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Kim ShawRådgivare