Vad för information måste en bekräftelse på ett distansavtal innehålla?

Hej ! Jag ingick i juli 2017 i ett tillstånd av tillfällig sinnesförvirring avtal via internet med ett företag där jag beställde en nyhetstjänst för 365 kr/år. Prenumerationen skulle löpa tillsvidare med 3 månaders uppsägningstid. Jag har den 1 februari 2018 sagt upp avtalet. I samband med detta meddelade säljaren att abonnemanget är bundet i ett år och att jag kommer att få fyra kvartalsfakturor. När avtalet ingicks fick jag endast en kortfattad SMS bekräftelse med det som säljaren ansåg vara det viktigaste. Det meddelades inte att jag tecknade ett avtal som löpte med en bindningstid på ett år. Är detta OK ? Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som privatperson beställer varor eller tjänster av ett företag över internet är du en konsument, och lagen om distansavtal blir tillämplig (1 kap 2 §). Enligt lagens bestämmelser har säljaren en skyldighet att ge dig information om vissa uppgifter innan avtalet ingås (2 kap 2 §). Dessutom ska den här informationen ges på ett klart och tydligt sätt (2 kap 3 §). Bland annat gäller att säljaren ska ange:

- sitt namn, organisationsnummer, telefonnummer och telefaxnummer samt sin adress och e-postadress

- varans eller tjänstens pris, inbegripet skatter och avgifter och om avtalet löper på obegränsad tid eller avser en prenumeration, ska även kostnaderna per faktureringsperiod och per månad anges

- konsumentens rätt att reklamera och var denne ska vända sig

- huruvida och under vilka förutsättningar det finns en ångerrätt, tidsfristen och övriga villkor för ångerrätten, hur ångerrätten utövas samt att det finns ett standardformulär för utövande av ångerrätten och hur konsumenten kan ta del av det

- avtalets löptid

- villkoren för att säga upp avtalet, om det gäller tills vidare eller förnyas automatiskt

Efter att ni ingick avtalet har säljaren en skyldighet att skicka en bekräftelse, och jag tolkar din fråga som att det är vad du fått. Bekräftelsen ska innehålla den information jag räknade upp i listan, som inte redan getts på ett tillräckligt tydligt sätt (2 kap 4 §). Lägg särskilt märke till att avtalets löptid måste anges, alltså hur lång tid du är bunden av prenumerationen. Det är dock inte nödvändigt att säljarens bekräftelse av avtalet innehåller alla de här villkoren om de gjorts tydliga innan avtalet ingicks.

Det kan nog därför bli svårt för dig att angripa bekräftelsen i sig. Men som sagt framgår det av lagtexten att bindningstiden måste framgått tydligt för dig innan avtalet ingicks, för att avsaknaden i den informationen i bekräftelsen ska vara okej. Är det så att bindningstiden aldrig framgick för dig och inte finns lätt tillgänglig på hemsidan du beställde ifrån går det alltså att angripa.

Det kan dock vara värt att nämna att villkoret kan anses ha lagts fram tydligt trots att du missade det i det här fallet. För att få mer specifik hjälp i ditt fall och om du kan rikta några anspråk mot företaget kan du vända dig till din konsumentvägledningen i den kommun där du bor. Kontaktuppgifter kan du söka efter här.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Natalie AccordRådgivare