FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt26/07/2017

Vad en fullmakt bör innehålla

Vad ska vara inkluderat i en fullmakt på en lägenhet där en bror bör få full befogenhet och behörighet att uträtta alla ärenden så som en ägaren har rätt att göra? Det vill säga sälja/hyra/renovera med mera. Personen som äger lägenheten har nyligen fått den i gåva och bor utomlands, vilket gör att brodern måste kunna företräda ägaren i allt.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns egentligen inte några krav på vad en fullmakt ska innehålla eller hur en ska framställas. En fullmakt ska dock klarlägga vilken behörighet och vilka befogenheter fullmäktigen har genom fullmakten. I det aktuella fallet verkar det som att fullmäktigen ska ha ganska fri handlingsförmåga när det gäller lägenheten. I det fallet är det viktigaste att fastställa att fullmaktens behörighet gäller att företa rättshandlingar för brodern gällande lägenheten. Möjligen borde det framgå av fullmakten att det gäller rätt att hyra ut och sälja lägenheten och att företa kostnader för arbeten på lägenheten. Om inga begränsningar ska finnas angående vad som brodern får göra med lägenheten behöver inget mer egentligen framgå av fullmakten. Så länge en tydlig beskrivning finns av vad fullmakten gäller, i det här fallet att förfoga över fullmaktgivarens lägenhet, behövs inget mer. Om fullmakten är skriftlig kan det däremot behövas att fullmäktigen skriver under fullmakten.

Lawline RådgivareRådgivare