Vad bör ett samäganderättsavtal innehålla?

Vad bör ett samägandeavtal innehålla?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett samäganderättsavtal reglerar frågor kring egendom som flera parter samäger.

Beroende på vad det är för egendom och hur ägandeförhållandena ser ut så konstrueras samäganderättsavtal olika. Det är därför svårt att nämna specifika saker som alltid ska tas med i ett samäganderättsavtal.

Det finns dock vissa huvudsakliga punkter som bör beaktas och tas med i avtalet. Det gäller nyttjanderätten av egendomen, förvaltningen av egendomen så som reparation och underhåll samt ägandeförhållandena och bestämmanderätten över egendomen. Utöver detta kan ni reglera tex. försäljning av egendomen, hur samägandet upphör och vad som gäller om en ny delägare tillkommer.

Det är viktigt att avtalet dateras och undertecknas av samtliga delägare med respektives personuppgifter. Det är vidare viktigt att tydligt ange vilken egendom avtalet avser. Om det är en fastighet kan förslagsvis adress och fastighetsbeteckning anges.

Jag rekommenderar er att ta hjälp att upprätta ett juridiskt korrekt samäganderättsavtal anpassat för just er situation vilket vi kan erbjuda här på Lawline. Ni kan läsa mer om samäganderättsavtal och tjänsten här: http://lawline.se/avtal/samaganderattsavtal.

Om samägandet inte har reglerats i avtal träder istället samäganderättslagens bestämmelser in, vilken du hittar här. Vad parterna eventuellt har avtalat går dock före lagens bestämmelser.

Hoppas du fått vägledning och svar på din fråga annars är du varmt välkommen att återkomma.

Vänligen,

Beatrice RälgRådgivare