FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/02/2018

Vad blir strafföljden av att köra en trimmad veteranmoped med ett MC kort?

Hej, vad blir strafföljden av att köra en trimmad veteranmoped med ett MC kort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffet för att köra ett oregistrerat fordon är penningböter
Enligt min förståelse är en veteranmoped en klass 2-moped. En trimmad veteranmoped bör därför vara att anse som en klass 1-moped eller en lätt motorcykel. Mopeder klass 1 och motorcyklar ska vara registrerade i vägtrafikregistret för att få köras (vägtrafikregisterlagen 12 §). Eftersom den trimmade veteranmopeden inte är registrerad som något av de tyngre fordonen, är det ett brott mot lagen att köra den. Straffet är penningböter (29 §). Penningböter är en fast summa som ska betalas av den som kör mopeden och brukar ligga på ca 1 200 kr (år 2018). Det spelar ingen roll vilket körkort föraren har.

Eftersom föraren har ett MC-kort kan det inte vara att anse som brottet olovlig körning att denne kör en trimmad veteranmoped (trafikbrottslagen 3 §), föraren har tillräcklig behörighet.

Polisen kan ta och förstöra trimdelar
När polisen upptäcker trimmade fordon har den rätt att ta trimdelarna i beslag, alltså ta ifrån föraren delarna. Trimdelarna kan också förverkas, vilket innebär att polisen förstör/kastar delarna (rättegångsbalken 27 kap. 1 § och brottsbalken 36 kap. 2 §). Det är mycket vanligt att polisen tar och förstör trimdelar och inte heller här spelar det någon roll vilket körkort föraren har.

Sammanfattningsvis kan strafföljden av att köra en trimmad veteranmoped med MC-kort bli penningböter och att föraren blir av med trimdelarna.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare