FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/01/2018

Vad betyder "brukar vara" i LAS?

Hej!

I LAS anger man att man ska turordna i turordningskretsar (arbetare/tjänstemän) och givetvis per driftsenhet om arbetsgivaren är eller brukar vara bunden av kollektivavtal. Vad betyder detta "brukar vara"?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

"Brukar vara" i detta sammanhang tar sikte på om en arbetsgivare normalt är bunden av kollektivavtal men att det vid tillfället när en turordningslista ska upprättas är en tillfälligt avtalslös period, t ex under förhandlingar om ett nytt kollektivavtal. Det innebär att om arbetsgivaren brukar vara bunden av ett kollektivavtal men inte är det just då så ska det ändå upprättas en särskild turordningslista för varje avtalsområde enligt huvudregeln som gäller när det finns kollektivavtal mellan parterna.

Hoppas det var svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare