Vad är teknisk bevisning?

Hej. Jag kan se att ni nämner "teknisk bevisning" i några av era svar. Kan ni förklara vad som innebär med just teknisk bevisning? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej.

Tack för din fråga.

Teknisk bevisning är en typ av bevisning. För att styrka vad som hänt, krävs i en rättegång, någon form av bevisning. Bevisning kan bestå av en mängd olika saker. Bevis kan till exempel vara ett vittne, en film eller ett skriftligt avtal.

Teknisk bevisning kan bestå av till exempel en DNA-analys, ett alkoholutandningsprov, hårstrån eller blod. Teknisk bevisning är således ett ord som används för att sammanfatta viss typ av bevisning.

Teknisk bevisning kan vara till hjälp för att försöka bevisa att en viss person har gjort något eller, befunnit sig på en viss plats vid en viss tidpunkt.

Hoppas ovanstående ger dig en lite tydligare bild över vad teknisk bevisning kan tänkas vara.

Kim ShawRådgivare