Vad är straffskalan för bedrägeri?

Hej

Jag är misstänkt för bedrägeri för totalt 11000 av 4 personer. Vad blir det för straff ? Ostraffad innan. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är svårt att säga vad det blir för straff exakt. Men straffskalan hamnar på sex månaders fängelse upp till två års fängelse (9 kap. 1 § brottsbalken).

Så troligtvis får du ett fängelsestraff. I Sverige behöver du dock bara sitta 2/3 av ditt straff. Så säg att du får sex månader så kommer du komma ut efter endast fyra månader.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare