FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder29/04/2017

Vad är straffet för ofredande och våldsamt motstånd?

Hej.

Jag var på krogen för ett par dagar sen och blev inne på stället skallad utav en bekant som var full och arg, jag knuffade bort honom i samband med detta och ordningsvakterna på stället såg enbart hur jag knuffade honom. När jag skallades så gick en tand sönder och jag hade flisor i munnen, jag blev utledd utav ordningsvakterna som avisade mig, jag var berusad och upprörd eftersom min tand var trasig och jag kände att det inte var jag som skulle åka ut. Jag följde tyvärr inte deras anvisningar utan blev avlägsnad och i samband med detta la de ner mig på marken så jag landade på munnen så läppen sprack. När jag låg där fick jag även ett slag i ansiktet vilket gav mig en synlig blåtira. Här blir jag gripen av dem och de bojar mig och tar in mig i något lager på krogen. Poliserna omvandlar gripandet till LOB och jag hörs av polisen i samband med att jag släpps. Misstänkt för våldsamt motstånd och ofredande, ofredandet då jag satt handen i bröstet på en entrevärd, vilket var den som slog mig i ansiktet.

Vad är straffvärdet och hur påverkar det här möjligheten att kunna bli tex polis i framtiden? Aldrig dömd tidigare.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad kan straffet bli för brotten ofredande och våldsamt motstånd?

Straffskalan för brottet våldsamt motstånd är böter eller fängelse i högst sex månader (se 17 kap. 4 § brottsbalken) och straffskalan för ofredande är böter eller fängelse i högst ett år (se 4 kap. 7 § brottsbalken). Vilket straffet blir avgör domstolen genom en påföljdsbedömning. Domstolen gör då en straffmätning där de efter omständigheterna och den bevisning som finns, gör en bedömning av vad som är en lämplig påföljd. Det är alltså många olika faktorer som spelar in och jag kan därför inte ge dig något svar på vad påföljden skulle bli i just ditt fall.

Kan jag bli polis om jag blivit dömd för brott?

Det görs alltid en kontroll i person- och belastningsregistret på de som söker till polisutbildningen. Det är inte meriterande att förekomma där, men att vara dömd för något enstaka lindrigare brott bör inte i sig medföra något hinder för dig att bli polis i framtiden. Det kan dock såklart ha betydelse för bedömningen av din lämplighet och påverka dina möjligheter att bli antagen till utbildningen. Skulle du däremot inte bli dömd för något av brotten så kommer du inte att finnas med i person- och belastningsregistret och därmed ska detta inte påverka antagningsprocessen.

Jag hoppas att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en jurist. Du kan boka tid direkt via hemsidan eller ringa oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare