FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt15/09/2017

Vad är rimligt att sambon betalar i hyra?

Hej jag bor i en bostadsrätt avgiften till föreningen är 7.600 kr banken tar 3000 kr. Min pojkvän vill flytta in. Var är rimlig att jag begär för hyra?

MVH Stella

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är helt upp till er att komma överens om vad din pojkvän ska betala till dig. Om det är du som äger bostadsrätten är det även du som får ta del av en eventuell vinst vid en framtida försäljning. Skulle din pojkvän hjälpa till att betala ränta och amortera på lånet kan det tänkas rimligt att han vid en försäljning får en del av en eventuell vinst. Det kan vara svårt att avgöra hur mycket han i så fall skulle få. Personligen anser jag att det smidigaste alternativet därför är att bara låta honom betala hälften av avgiften, dvs 3 800 kr. Glöm inte att skriva ett avtal på vad ni kommer överens om, då undviker ni en framtida tvist om detta.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Vill du ha hjälp med att exempelvis skriva ett samboavtal, är du varmt välkomna att kontakta Lawline Juristbyrå, här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare