Vad är preskriptionen för skadestånd vid brott och kan närstående få skadestånd?

Jag rapporterade en läkare till IVO för att han inte hanterat min farmor på ett korrekt sätt. I slutändan prickades läkaren för att inte följt rutiner och avfärdat patienten för lättvindigt. Min farmor dog fem dagar efteråt av komplikationer från en hjärtinfarkt på ett annat sjukhus. Kan jag begära skadestånd? I sådana fall, är set någon preskriptionstid? Det är först nu jag funderat på skadestånd.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Närstående till en avliden kan få ersättning för psykiskt lidande (personskada) om denna skada uppkommit till följd av dödsfallet (5 kap. 2 § p. 3 skadeståndslagen). Detta psykiska lidande måste emellertid resultera i psykisk chock. Dessutom måste det finns ett vållande till skadan, dvs att någon genom uppsåt eller vårdslöshet vållat skadan som lett till döden. Av frågan framgår dock inte att du drabbats av psykisk chock och jag har även inte tillräckligt med information för att bedöma huruvida det förelegat uppsåt eller vårdslöshet som vållat skada som lett till döden. Jag kan sålunda inte uttala mig mer ingående om ett eventuellt skadestånd.

Skulle eventuellt brott vara aktuellt, är preskriptionstiderna:

Preskriptionstiden är (35:1 BrB):

Två årför brott som kan ge max ett års fängelse,
Fem år för brott som kan ge max två års fängelse,
Tio år för brott som kan ge max åtta års fängelse,
Femton år för brott som kan ge över åtta års fängelse,
Tjugofem år för brott som kan ge livstid.

Med hänsyn till ovan nämnda om informationen i detta fall kan jag som sagt inte uttala mig mer ingående. Du är dock välkommen att återkomma med ytterligare information så kan jag utveckla mitt svar.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare