FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott09/03/2018

Vad är påföljden för rattfylleri?

Om jag blir tagen för grovt rattfylleri när jag nästan precis fyllt 20. Sedan går det 1 år tills rättegången och jag hann precis fylla 21. Döms jag som 20-åring eller 21-åring? (Det finns ju en straffreducering när man är under 21)

Och vad kan straffet bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i brottsbalken.

Utifrån vilken ålder döms jag?

Av 30 kap. 5 § 2st. framgår att för brott som någon begått efter det man fyllt 18 men innan man fyllt 21 får rätten endast döma till fängelse om gärningen har ett högt straffvärde eller det annars finns särskilda skäl som talar för fängelse. Särskilda skäl kan vara exempelvis om gärningsmannen visat stor hänsynslöshet eller om brottet varit att anse som väldigt grovt.

Du kommer alltså att få reducering i form av att det krävs starka skäl för rätten att tilldöma fängelse som påföljd. Detta då du var 20 år gammal när brottet begicks. Dock i och med att du är över 21 år gammal vid rättegången utesluts påföljderna ungdomsvård och ungdomstjänst som kräver att man är under 21 år vid påföljdsbestämningen.

Vad kan straffet bli?

Rattfylleri regleras i lagen om straff för vissa trafikbrott.

För rattfylleri (4 §) går straffskalan från böter upp till fängelse i högst sex månader.

För grovt rattfylleri (4a §) gäller straffskalan fängelse upp till högst två år.

Förutom fängelse och böter finns påföljderna villkorlig dom och skyddstillsyn, som även kan förenas med fängelse eller böter om skäl för det finns.

Vad påföljden i ditt fall blir om du döms kan jag inte svara på. Dock kommer det ligga inom straffskalan för det aktuella brottet och vad den exakta påföljden blir kommer bestämmas utifrån rättens helhetsbedömning.

Vänlig hälsning,

Linn NybergRådgivare