Vad är man skyldig att städa vid flytt?

Hej. Vi har nyligen flyttat och använde oss av en städfirma för flyttstädningen. Jag kollade städningen innan firman åkte och godkände den. De som flyttade in klagade å det mesta. Jag ringde städfirman som åkte dit och åtgärdade bristerna. Efter det har de ringt firman och oss ett flertal gånger. De tycker att städfirman inte har utbildade städare och städar fel... De har bla klagat å svarta fläckar runt öppna spisen som är från 1920. Fläckarna fanns när vi flyttade in. Det var skräpigt på altanen. Altanen är inte inglasad och det är november.. När vi flyttade lämnade vi möbler och annat till dem efter överenskommelse. Vi sade då att där vi lämnar grejer kommer det inte att städas. Detta finns sms på. Vi lämnade möbler som vi alla bar in i ett och samma rum. Vi lämnade hyllor, arbetsbänk, snöslunga, gräsklippare etc i garaget på ett prydligt sätt och sopade där vi kom åt. Vi lämnade färg, golv, lister efter renovering och hyllor i källaren och sopade där oxå. Nu vill köparen att jag skall ge dem pengar till en ny städning. Jag vägrar. Tycker vi har gjort det vi ska. Vi kan tänka oss att personligen åka dit med städ material och fråga var vi ska avhjälpa fel. Är vi helt fel ute då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Utifrån de uppgifter du anger verkar ni ha uppfyllt er plikt enligt 4 kap. 19 § jordabalken om att hålla fastigheten i det skick som avtalats och skäligen kan förväntas av köparen. Det kan knappast förväntas att man ska hålla en utomhusaltan helt ren från dag till dag, speciellt under vintern. Därmed har de ingen rätt att kräva detta.

Om de var med på att ni skulle lämna vissa grejer där och inte sagt något om detta så innebär detta att de inte kan kräva att dessa grejer flyttas på. De kan däremot kräva att ni avlägsnar eventuella grejer som ni inte sagt att ni skulle lämna eller som skäligen kan förväntas lämnas kvar vid flytt.

Fläcken vid kakelugnen faller under deras underplikt, vilket också kan vara fallet med andra liknande "bestående" fel (4 kap. 19 § andra stycket JB).

Om ni har städat så gott det går enligt förutsättningarna och bara lämnat sådant som de varit med på har ni uppfyllt er skyldighet och behöver varken åka dit eller betala dem något. De måste driva en domstolsprocess för att få igenom sina krav och det lär de inte göra om det är som du beskriver det, eftersom de inte har fog för sina krav i så fall.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av er till oss igen nästa gång juridiken krånglar!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare