FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott28/02/2014

Vad är en urkund?

Hej! Vad omfattas av begreppet "originalkaraktär" i 14:1 2 st BrB om urkundsförfalskning? Räknas en kopia av en urkund som urkund? MVH Emilia

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

En äkta urkund är en originalbärare av viss information. Den är utfärdad som ett bevis eller för att kunna tjäna som bevis. Upphovsmannen skall vara en bestämd person eller någon som tillhör en viss grupp och som lätt kan därtill identifieras. För exempel kan du läsa mer i NJA 1972 s. 643 där en man ändrat beloppet på ett inbetalningskort för parkeringsböter och befanns skyldig till urkundsförfalskning samt NJA 1991 s. 739 där ett stämpelkort för kilometerräkning ansågs utgöra en urkund.

Icke vidimerade avskrifter eller fotokopior omfattas inte av paragrafen du nämner och utgör således inte urkunder. Dock borde alltså motsatsvis vidimerade kopior kunna utgöra urkunder.

Det kan tilläggas att för att en gärning i detta sammanhang skall vara brottslig så krävs att det föreligger fara i bevishänseende, det vill säga att det skall vara sannolikt att det som förfalskats kan uppfattas som äkta. Det beror alltså på omständigheterna huruvida en kopia av en urkund innebär en fara i bevishänseende, och i sådana fall kan utgöra en förfalskning av urkund.

Vänligen

Christoffer TreutigerRådgivare