Vad är det för brott att tjuva bil med egendom i den?

Vilka brott kan man man dömas om man exempelvis tjuvar en bil och personens ägodelar i bilen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag
Vid frågor som rör brott hittar vi bestämmelser i brottsbalken (BrB).

Vad är det för brott?
Gärningen som du beskriver kan både klassas som stöld eller som tillgrepp av fortskaffningsmedel. Jag kommer redogöra vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att det ska vara sådana brott.

Brottet stöld
För att något ska anses vara en stöld krävs det att vissa subjektiva och objektiva rekvisit är uppfyllda. Det ska handla om ett uppsåtligt tagande, 8 kap. 1 § i kombination med 1 kap. 2 § BrB. Det innebär att gärningsmannen måste haft avsikt till stölden. Vidare ska det vara ett olovligt tagande, dvs ett barn som fått låna sina föräldrars bild och sedan inte ger tillbaka den kan inte anses vara stöld. Barnet har ju fått låna bilen med lov av föräldrarna. Nästa rekvisit som ska vara uppfyllt är att gärningsmannen ska haft uppsåt att tillägna sig bilen och ägodelarna. Med det menas att hen inte ska ha planerat att ge tillbaka bilen, det ska alltså inte vara tal om något lån för t.ex endast en resa. Tillgreppet ska dessutom innebära skada för offret. Är alla dessa rekvisit uppfyllda är det stöld. Det som kan vara svårt att bevisa är just tillägnelseuppsåtet, att gärningsmannen tänkt att tillägna sig bilen.

Brottet tillgrepp av fortskaffningsmedel
Här handlar det i stora drag om samma rekvisit som för brottet stöld. Skillnaden är dock att gärningsmannen inte behöver ha något uppsåt att tillägna sig det här. När det gäller det här brottet räcker det med att gärningsmannen tar och brukar bilen, 8 kap. 7 § BrB. Det förutsätts fortfarande att uppsåt föreligger, se 1 kap. 2 § BrB.

H
oppas att det var svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare