Vad anses vara ett ringa narkotikabrott och vad blir påföljden?

Hej

Jag har en bekant som som testats positivt o hittat 0.13 ug/ml Tetrahydrocannabinolsyra i urinen samt 1,41 mg/ml Kreatinin. Detta räknas väl som ett ringa narkotikabrott? Undrar vad är straffet? Har förstått att det är dagsböter stämmer det? Personen i fråga är inte straffad tidigare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i mitt svar att hänvisa till narkotikastrafflagen och brottsbalken, du hittar lagarna här och här.

Ringa narkotikabrott

För att avgöra om ett narkotikabrott är ringa tittar domstolen på alla omständigheter i fallet, men det är framförallt sorten och mängden narkotika som är avgörande. Här verkar det som att heroin och kokain sällan faller under ringa narkotikabrott. I ditt fall har din bekant haft tetrahydrocannabinolsyra i kroppen, vilket finns i cannabis. Detta gör att sannolikheten för ringa narkotikabrott ökar. Vad gäller mängden narkotika har 0,3 mg/ml tetrahydrocannabinolsyra i urinen bedömts som ringa narkotikabrott. Mycket talar därför för att din bekants narkotikabrott ska bedömas som ringa. (1 § 1 st p.6 och 2 § narkotikastrafflagen, NJA 2014 s. 658)

Dagsböter

Vid ringa narkotikabrott är straffskalan böter eller fängelse i högst 6 månader. Här kommer domstolen att göra en bedömning för att få fram ett straffvärdet. Utan att ha alla omständigheter i fallet, är min bedömning att mycket talar för att det blir dagsböter. Detta på grund av att mängden narkotika inte är särskilt stor och att din bekant inte är straffad sedan tidigare. Hur mycket det blir i dagsböter kan jag dock tyvärr inte uppskatta, men det högsta beloppet din bekant kan få i böter är 1 000 kr/dag i 150 dagar, dvs 150 000 kr. (2 § narkotikastrafflagen, 25 kap 1 och 2 §§ brottsbalken)

Sammanfattning

Precis som du skriver, kommer detta förmodligen att anses vara ett ringa narkotikabrott med dagsböter som påföljd. Detta är dock min bedömning utifrån de omständigheter som framkommer i frågan, domstolen kan göra en annan bedömning beroende på vilka omständigheter som läggs fram under rättegången.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare