Utvisning och avstängning i skolan

Får en lärare utvisa en lågstadieelev ur klassrummet ,utan tillsyn?

Får en lärare stänga av en lågstadieelev från undervisning, genom att be föräldrarna hämta hem barnet under skoldagen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I grundskolan så får en lärare visa ut en elev ur klassrummet för högst återstoden av ett undervisningspass om eleven stör undervisningen eller uppträder olämpligt och eleven inte slutar med beteendet efter uppmaning från läraren. Detta framgår av Skollag (2010:800) 5:7. Lärare har dock enligt rättspraxis en tillsynsplikt mot sina elever och denna gäller även när eleven har blivit utvisad ur klassrummet för resten av undervisningspasset.

I fråga om avstängning i grundskolan så har inte lärare någon behörighet att besluta om en sådan. Det är ett beslut som endast rektorn kan fatta. Avstängning får endast vidtas om utvisning, kvarsittning och skriftlig varning inte har lyckats uppfylla sitt syfte, det är nödvändigt för att säkra andra elevers trygghet och studiero och eleven kan erbjudas kompensation för den undervisning han går miste om på grund av avstängningen. Om inget annat beslutas så gäller avstängning omedelbart (Skollag 5:14). Vidare får en avstängningsperiod inte vara längre än en vecka och avstängning kan inte vidtas fler än två gånger per kalenderhalvår (Skollag 5:15 andra stycket).

Om det är fråga om att det snarare är rektorn på ert barns skola som har fattat beslut om avstängning så kan det överklagas hos allmän förvaltningsdomstol (Skollag 28:9 första stycket, punkt 1).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare