FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/10/2016

Utvidgat umgänge

Hej jag har en dotter på snart fem år som bor hos sin mamma som har ensam vårdnad

Vårat umgänge har funkat bra då jag varit hos min dotter en gång i veckan 15 mil t o r

Jag vill att hon ska vara hos mig varannan helg ist så hon får bättre kontakt med sina halv syskon

Tyvärr så motsätter sig mamman detta, vi har varit på samarbets samtal i familjerätten men kommer tyvärr ingenstans

Kan hon verkligen hindra oss att ha ett umgänge varannan helg?

Känns väldigt drastiskt att behöva gå till tingsrätten då mamman och jag inte haft några bekymmer att ses 1 gång i veckan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga rör föräldraskap och umgänge finns bestämmelser om detta i föräldrabalken (FB), som du hittar här.

När det rör frågor om umgänge mellan barn och föräldrar är det alltid barnets bästa som ska vara i fokus, FB 6:2a. Detta innebär att det alltså är barnet som har rätt att umgås med sina föräldrar och inte tvärt om. Barnet har rätt att ha umgås med den förälder som barnet inte bor med. Ansvaret för att barnets behov av umgänge med den förälder som barnet inte bor med tillgodoses har föräldrarna gemensamt, FB 6:15.

För att fatta ett beslut kan man som föräldrar använda sig av samarbetsavtal för att där nå enighet och ingå ett avtal om umgänge, FB 6:18.

Om man inte lyckas komma överens på samarbetssamtalen kan man vända sig till tingsrätten och väcka talan. Domstolen kan då besluta om umgängesrätt, FB 6:15a.

Alltså är det första alternativet precis som du säger att försöka komma överens genom så kallade samarbetsavtal om ni inte kan komma överens om umgänget gäller dock att du får vända dig till domstol för att få umgänget bestämt.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Lisa AnderssonRådgivare