Uttag av semester vid semesterledighet

Hej, Om en anställd tar tjänstledigt för studier, har den personen rätt och kräva utbetalning av all inarbetad semester i samband med att den går på studieledighet? Eller ska det hanteras som vanligt och betalas ut vid semesterårsskifte.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Det finns tyvärr inget i lagen som uttryckligen anger vad som gäller vid ett sådant här tillfälle. Den primära regleringen avseende uttag av semester regleras i semesterlagens 18-21§§, se https://lagen.nu/1977:480. Jag rekommenderar att du kontaktar din arbetsgivare och ber om att få ut din semester i pengar, vilket ofta inte torde leda till några problem.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare