FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag29/11/2016

Utslagsröst i aktiebolag

Hej

Vi är två delägare som är oense om försäljning av ett företag. Jag är ordförande i dotterbolaget medan min kompanjon är ordförande i moderbolaget som äger aktierna i dotterbolaget. Har min kompanjon utslagsröst i egenskap av ordförande i moderbolaget om vi är oense om en försäljning.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om utslagsröst i aktiebolag och överlåtelse av aktiebolag finns i aktiebolagslagen (ABL).

Alla aktieägare har rätt att vara med och fatta beslut i bolagsstämman, 7:2 ABL. Om röstetalen i stämman blir lika är det precis som du säger, ordföranden har utslagsröst (7:40 ABL). Vem som är ordförande bestäms på stämman, om ni inte kommit överens om något annat i bolagsordningen (vilket jag utefter din fråga uppfattar att ni gjort), 7:30 ABL. Om det är så att din kompanjon som är ordförande så är det alltså han som har utslagsröst vid aktieöverlåtelsen.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen!

Amanda HärleRådgivare