Utsatt för bedrägeri - vad göra?

Hej!

Lärde känna en person på nätet som inte bor i Sverige och vi hade känt varann 2 år. Efter det kom han till Sverige och en dag ringde han och sa att han hade blivit av med sin plånbok och har inga pengar på sig och vet inte vad han ska ta sig till. Och jag ställde upp för den här personen, sedan åkte jag ner till Göteborg där han var och lämnade pengar i handen, sen åkte jag hem och då ringde han igen och bad om mer pengar och sa att han måste avsluta några ärenden efter att han förlorat sin mamma o pappa i en bilolycka. Jag frågade hur mycket han behövde och då skaffade jag dem pengarna också.

Sedan så skulle han ha mer för hans föräldrars advokat krävde mer pengar för att avsluta en affär och jag skaffade mer gång efter gång inom 2 månader så hade han fått ca 0,5 miljon det mesta i kontanter och det som inte han hade fått i kontanter hade jag skickat till folk i andra länder som han påstog att han lånat av dem under tiden tills han kunde skaffa. Och han sa att han skulle betala tillbaka i slutet av veckan och sedan blev det veckan där på o månadens slut och sen när han inte kunde få mer pengar av mig då han hela tiden begärde mer o mer så försvann han bara. Hans skype konto, hans telefonnummer allt stängdes ner och jag kunde inte hitta personen och få tag på personen. Och sist jag pratade med honom då sa han vilka pengar är du dum jag har inte lånat något. Fick reda på att namnet han använde inte var hans riktiga. Vad göra??

Pga honom har jag massa lån o krediter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån den information du har lämnat tolkar jag det som att personen du beskriver har gjort sig skyldig till brottet bedrägeri, som du hittar i 9 kap. 1 § brottsbalken. Du kan anmäla brottet till polisen genom att ringa 114 14.

Det kommer troligtvis att vara svårt för polisen att få tag på personen eftersom han verkar ha dolt sin identitet på olika sätt, men det kan hända att han har begått liknande brott tidigare. Din anmälan kan därför vara ett steg på vägen mot att identifiera honom. Jag föreslår därför att du sparar all information som kan vara till nytta för utredningen, exempelvis chattkonversationer, kontoöverföringar, telefonnummer, m.m. Försök även att minnas hur han ser ut, vilket land han kommer från, hur han pratar, m.m. så att du kan lämna ett signalement till polisen.

Du kan även undersöka om du har någon försäkring som du kan få ersättning från.

På den här länken hittar du information från polisen om bedrägerier.

Jag hoppas att det var svar på din fråga och att du får tillbaka dina pengar! Om du har fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen. Du kan även ringa oss på 08-533 300 04 (öppet mån-ons 10:00-16:00).

Med vänlig hälsning

Benjamin BergströmRådgivare