FrågaFAMILJERÄTTFaderskap22/02/2018

Utreda faderskap

Hur går jag tillväga om min man gjort ett dna test och även den dotter som han misstänkte inte var hans dotter. Hon är 40 år. Testet är gjort via DNA medical. Svaret blev 0% att han är far till sin dotter. Vi har skickat in till domstol men dottern har bestridit eftersom de inte är juridiskt bindande. Min man vet att han topsade sig själv och dottern tipsade sig själv och vi skickade in det i samma kuvert( de bor inte på samma ort men hon skickade det till oss) Jag förstår att hon vill ha mer fakta på att testet är äkta. Hur går vi tillväga för att bevisa detta vid ett nytt test? Måste vi har någon som övervakar testet, isåfall vem?

Tacksam för ett första svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur ni på bästa sätt ska utföra ett faderskapstest med hög trovärdighet. Mitt råd är att ni vänder er till Rättsmedicinalverket (RMV) som utför faderskapsutredningar för privatpersoner. En beskrivning över förfarandet samt kontaktuppgifter finns på RMV:s hemsida här.

Om det visar sig att din man inte är far åt hans dotter kan han väcka talan hos tingsrätten om att få sin faderskapsbekräftelse ogiltigförklarad enligt 1 kap. 4 § 3 st. Föräldrabalken. Det blir då din mans uppgift att bevisa att han inte är far åt sin dotter, och då kan även domstolen besluta om att ett DNA-test ska genomföras. Det kan alltså vara en idé att väcka talan redan innan ett DNA-test genomförs!

Hoppas ni fick svar på er fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare