Utpressning och förtal

Jag har prata med en tjej på 14 på en chattsida för nån vecka sedan, hon ville snabbt gå över till skype och efter ett tag blev samtalen lite sexuella, hon ställde frågor om sex, vad jag gillade etc. Jag svarade och vi har pratat lite om sex ett par dagar. Jag har aldrig fått bekräftat att hon verkligen var 14 annat än va som stod på sidan,vi har aldrig pratat på tel,inga bilder har utväxlats. Hon har deltagit i samtalen på samma sätt som jag och aldrig sagt ifrån på nått sätt.

Nu har jag blivit uppringd av en "släkting" som vill anmäla mig om jag inte "gör rätt för mig" o betalar ersättning, annars ska jag oxå hängas ut som pedofil på nätet o till min familj etc. Bästa tillvägagångssätt för mig ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Till att börja med kan ditt handlande med den 14-åriga flickan utgöra ett brott. Jag vet inte detaljerna kring era diskussioner, hur gammal du är eller hur situationen upplevdes för flickan. Du bör vara medveten om att det kan ses som till exempel sexuellt ofredande, 6 kap. 10 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K6P10S1).

Gällande släktingens handlande kan det ses som utpressning, 9 kap. 4 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K9P4S1). Släktingen kräver pengar och hotar med en brottslig handling, i det här fallet förtal. Att släktingen säger att den vill anmäla dig är inte brottsligt, däremot är att kräva pengar och hota med uthängning ett brott. Om du betalar leder det ju till vinning för släktingen och skada för dig vilket gör att rekvisiten för utpressning uppfylls.

Att släktingen hotar med att hänga ut dig som pedofil på internet och till din familj skulle om det utfördes vara förtal, 5 kap. 1 § brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700#K5P1S1). Släktingen utpekar dig som brottslig eller åtminstone klandervärd i ditt levnadssätt för en större krets av personer.

Vad du ska göra är svårt för mig att tala om för dig men jag kan berätta vad som kan göras från båda sidor och sedan får du bedöma själv vad du vill göra. Ditt handlande kan som sagt ses som ett brott vilket du kan anmälas och möjligtvis dömas för. Släktingens handlande utgör brott eller åtminstone försök till brott eftersom det inte har genomförts än. Du kan vända dig till polis och anmäla släktingen för dennes handlande.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare