Utomlands bosatt, köp av oäkta bostadsrätt

Hej,

Min mor är född och uppvuxen i Sverige, men bosatt i Tyskland sedan över 40 år tillbaka och tysk medborgare sedan ca 30 tillbaka. Hon är ensamstående, ett vuxet barn (jag) bor i Sverige och ett bor kvar i Tyskland.

Nu överväger hon att köpa en bostadsrätt i en oäkta förening i Sverige. Inte som permanentbostad, utan för att kunna vistas där vid tillfälliga besök i Sverige. Min frågor är:

1. Blir hon skattskyldig för eventuell förmånsbeskattning om/när lättnadsreglerna upphör 2016?

2. Blir hon skyldig att betala den 30%-iga skatten på en eventuell reavinst vid försäljning?

3. Löper hon risk att bli obegränsad skattskyldig i Sverige då hon formellt bedriver näringsverksamhet som delägare i föreningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att Ni vänder Er till Lawline med Era juridiska frågor!

För att göra en korrekt bedömning av aktuella skatteregler måste jag först svara på frågan om huruvida hon kommer vara obegränsat skattskyldig i Sverige efter köpet av bostadsrätten eller ej. Den svenska lagstiftningen ställer upp tre olika krav för hur en fysisk person kan bli obegränsat skattskyldig här. Dessa är 1, att man är bosatt här, 2, att man stadigvarande vistas här eller 3, att man har väsentlig anknytning till Sverige, se 3:3 Inkomstskattelagen (IL), här.

Som du nämner i frågan är din mor bosatt i Tyskland varför den första punkten går bort. Med stadigvarande vistelse brukar man räkna en sammanhängande period om minst 6 månader. Kortare vistelser slås ej ihop varför kortare besök uppdelade under året kommer inte kvalificera henne som obegränsat skattskyldig.

Gällande väsentlig anknytning så måste här göras en samlad bedömning av alla relevanta omständigheter. I 3:7 IL räknas ett antal punkter upp som kan ses som en fingervisning i vad som beaktas. Den praktiskt viktigaste punkten i detta fallet är den om boende inträttat för åretruntbruk. Din mor kommer vad jag förstår främst att ha bostadsrätten som en fritidsbostad och dessa beaktas normalt inte. Skatterättsnämnden har dessutom i ett antal förhandbesked kommit fram till att det faktum att en utflyttad person skaffar sig en ny bostad inför en återinflyttning inte ensamt leder till att väsentlig anknytning anses föreligga. Det finns därutöver ett antal avgöranden från Regeringsrätten gällande personer som köpt bostäder för tillfälliga besök i Sverige där inte någon utav dem på denna grund ansetts få en väsentlig anknytning hit.

Slutligen finns ett speciellt förhandsavgörande vilket behandlar en situation likartad din mors. Fallet handlade om en svensk person som bott utomlands de senaste 20 åren och som bestämt sig för att starta upp ett nytt företag i Sverige. Etableringen skulle ge honom väsentligt inflytande i näringsverksamhet här. Utöver detta hade han även svenskt medborgarskap och en fritidsbostad i Sverige. Skatterättsnämnden fann dock, främst med hänsyn till att den sökanden under de senaste 20 åren varit bosatt utomlands, att han vid en samlad bedömning inte kunde anses ha väsentlig anknytning hit.

Av vad som framkommer när man går igenom praxis kommer alltså din mor med största sannolikhet inte att bli obegränsat skattskyldig i Sverige p.g.a. att hon anskaffar en bostadsrätt här.

Hon kommer således vara begränsat skattskyldig vilket innebär att enbart viss inkomst som härrör sig från Sverige kommer beskattas här i landet, se 3:18 IL.

Att äga en bostad i en oäkta bostadsrättsföreningen likställs med att äga en delägarrätt i ett aktiebolag eller ekonomisk förening och man använder således dessa regler även på inkomster som härrör från den oäkta bostadrättföreningen. All inkomst, inklusive bostadsförmån, som en andelsägare får av bostadsrättsföreningen räknas som utdelning och tas av en fysisk person upp i inkomstslaget kapital med en 30 procentig skattesats. Att detta gäller även för en utomlands boende framgår av 3:18 § pt 13 IL. Som du nämner finns dock i dagsläget lättnadsregler för denna typ av utdelning men ja, efter utgången av 2015 kommer den 30 procentiga skattesatsen gälla fullt ut.

Vid en eventuell försäljning av bostadsrätten finns en specialregel för kapitalvinster på delägarrätter för utomlands boende. Denna finner du i 3:19 IL. Regeln innebär att kapitalvinst på denna typ av försäljning endast är skattepliktig i den mån personen ifråga varit bosatt eller stadigavarande vistats (minst 6 månader) i Sverige någon gång under de 10 år som föregått försäljningen. Då din mor, som det ser ut nu, inte verkar ha som plan att bosätta sig i Sverige kommer alltså en framtida försäljning inte beskattas här.

Vänliga hälsningar

Denise PetersRådgivare