FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/11/2014

Utökad frigång

Min pojkvän och sambo har ca sex månader kvar på sitt straff om man räknar från den 24 december -14 till 24 juni-15. Han vill söka fotboja och jag vill det med då vi har en gemensam son på snart 7 månader.

Personal på anstalt är dåliga på att informera och förklara saker för han så nu letar jag mer info åt han så det ska bli rätt.

Stämmer det att när man har cirka 6 månader kvar av sin strafftid att man kan söka fotboja. Han har bostad hos mig, jobb och vår son. Han har skött sig på anstalten med arbete och studier.

Han börjar må dåligt där inne och vill bara komma hem till sin familj och jobba.

Snälla behöver svar på vad vi kan göra och vad som stämmer angående detta med fotboja.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Din fråga behandlas i Fängelselagen, som du hittar https://lagen.nu/2010:610 samt i Kriminalvårdens föreskrifter som finns här.

När man har suttit viss tid på anstalt kan man under vissa, särskilda förutsättningar ansöka om så kallad utökad frigång. Det innebär i stort att sista delen av straffet avtjänas i bostaden istället för på anstalt och man övervakas normalt sett elektroniskt (genom fotboja). I Fängelselagen 11:5 framgår kraven för att utökad frigång ska få beviljas. Dessa krav innefattar att den intagne har tillgång till bostad, någon form av sysselsättning, att det inte finns risk att han kommer att fortsätta att begå brott eller på annat sätt allvarlig missköta sig samt att minst halva strafftiden, dock minst tre månader har avtjänats. Tidigare var det sex månader som gällde, men nu är det alltså efter halva strafftiden man kan söka utökad frigång. Din sambos möjlighet att kunna ansöka om det är alltså beroende av hur långt hans straff är. Det finns i Kriminalvårdens föreskrifter några andra särskilda krav som måste vara uppfyllda, till exempel att bostaden är lämplig samt att de andra som bor där har lämnat sitt samtycke, vilket du ju har gjort. Sammanfattningsvis verkar det finnas relativt goda förutsättningar för din sambo att beviljas utökad frigång. Beslut om utökad frigång fattas av Kriminalvården, Fängelselag 13:1. Av Kriminalvårdens Administrativa föreskrifter (här) framgår att det är ”Regionen inom vars område det frivårdskontor där den intagne är inskriven finns” som fattar beslut om utökad frigång. Kriminalvården är indelad i sex geografiska regioner, de är alltså den aktuella region som din sambo faller under som kanske är lämpligast att kontakta för mer information – kontaktuppgifter till dessa finns här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Andrea KaalhusRådgivare