Utnyttjande av barn för sexuell posering då barnet fyllt 15 år

Hej

När det gäller utnyttjande av barn för sexuell posering skriver ju lagen de under 15år, men kan någon dömas om barnet är över 15 men under arton och isånnafall varför?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Brottet du beskriver återfinns i Brottsbalkens sjätte kapitel och lyder:

8 § Utnyttjande av barn för sexuell posering
Den som främjar eller utnyttjar att ett barn under femton år utför eller medverkar i sexuell posering, döms för utnyttjande av barn för sexuell posering till böter eller fängelse i högst två år.

Detsamma gäller den som begår en sådan gärning mot ett barn som fyllt femton men inte arton år, om poseringen är ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.

Som du ser är alltså andra stycket tillämpligt om barnet är över 15, men under 18 år. Skillnaden är att det då tillkommer ytterligare ett rekvisit för att brottet ska anses vara fullbordat: Poseringen ska vara ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling.

I förarbetena till lagen kan man utläsa att det räcker att poseringen typiskt sett är sådan att barnets hälsa eller utveckling kan skadas. Det kan exempelvis vara då poseringen sker mot ersättning, under tvång, eller om barnet vilseletts eller övertalats. Rekvisitet kan också anses vara uppfyllt om poseringen skett i en för barnet typiskt sett skadlig miljö, till exempel en sexklubb. En bedömning där man väger samtliga omständigheter ska dock göras i varje enskilt fall.

Hör gärna av dig till oss igen om du har vidare frågor.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare