Utnyttjande av barn för sexuell posering

Hej! Har läst lite kring poseringsbrott men förstår inte riktigt hur den tolkas i praktiken. Varför döms t.ex. standardnivå ut när en person agerat under falsk identitet och det borde räknas som grovt utnyttjande? Är inte det att vilseleda? Vad avgör i så fall om det är grovt och vad skall vara uppfyllt för att denna lag skall omfatta även barn över 15, dvs vad skall vara uppfyllt för att det skall räknas som att skada barnets hälsa eller utveckling?

Lawline svarar

Hej,

Det aktuella brottet hittas i 6 kap. 8 § brottsbalken.

Enligt en lagkommentar till brottsbalken kan rättstillämpningen avseende grovt koppleri enligt 6:12 brottsbalken ge viss ledning för bedömningen av om brottet ska anses som grovt. Faktorer som då skulle kunna påverka är  bl.a. om brottet avsett en verksamhet som bedrivits i större omfattning eller om det medfört betydande vinning. En helhetsbedömning ska göras med hänsynstagande till samtliga omständigheter. Vidare är ett systematiskt utnyttjande av barnet försvårande. Om barnet tvingas eller utnyttjas hänsynslöst kan även dessa omständigheter föranleda att gärningen bedöms som grovt utnyttjande av barn för sexuell posering.

Vad gäller rekvisitet "ägnad att skada barnets hälsa eller utveckling" anges i förarbetena till bestämmelsen (Prop. 2004/05:45 sida 146-147) att det är tillräckligt för straffansvar att poseringen typiskt sett är sådan att barnets hälsa eller utveckling kan skadas. Det behöver alltså inte i det enskilda fallet bevisas att så verkligen har skett. Vidare sägs att grovt brott regelmässigt torde föreligga "då poseringen skett mot ersättning, eller under tvång, eller barnet blivit vilselett eller någon övertalat eller på annat sätt påverkat barnet att posera i en för barnet typiskt sett skadlig miljö som t.ex. på en sexklubb eller för framställning av pornografiska bilder".

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare