Utmätning av skadestånd

Hej. Jag har fått skadestånd för en misshandel, nu har kronofogden tagit det. Får dem göra så när jag har fått det för skada och värk samt utlägg för sjukvård? Mvh suzanne

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utmätning av skadestånd

Huvudregeln är att ersättning som sätts in på ett bankkonto där det redan finns medel eller där det flyter in andra medel som exempelvis lön, bidrag, pension eller liknande, kan bli föremål för utmätning eftersom ersättningen sammanblandas med andra medel. Skadestånd på grund av personskada får emellertid under vissa omständigheter inte utmätas, 5 kap. 7 § utsökningsbalken (1981:774). Skadeståndet måste hållas avskilt från andra ekonomiska tillgångar och ska tillgodose ett kvarvarande försörjningsbehov alternativt om mindre än två år har förflutit sedan att skadeståndet har erhållits.

Skadestånd med anledning av personskada anses ha en stark personlig prägel att det bör vara fredat från utmätning, SOU 1964:157 s. 246. I rättsfallet RH 2009:57 hade en privatperson erhållit skadestånd med anledning av personskada vilken Kronofogdemyndigheten hade utmätt tio dagar efter utbetalningen till den skadelidandes bankkonto. Hovrätten kom fram till att många privatpersoner endast har ett bankkonto och att det därför kan innebära svårigheter att direkt efter utbetalningen skilja av denna från den övriga ekonomin. Den skadedrabbade personen har också ett berättigat intresse av att placera ersättningen på ett sådant sätt att medlen är disponibla för konsumtion. Kravet på avskiljande borde enligt domstolen därför inte tolkas lika strängt när det gäller privatpersoner. Eftersom utmätning skedde kort efter utbetalningen, blev den avgörande faktorn om det under denna tidsperiod funnits eller flutit in andra medel på bankkontot i sådan omfattning att ersättningen skulle anses ha blivit sammanblandad med annan egendom.

Sammanfattning

Kronofogdemyndigheten får alltså utmäta skadeståndet om du inte har avskiljt det från dina andra ekonomiska tillgångar. Om du har haft skadeståndet blandat med andra pengar i ett konto så går det inte att avskilja. Det ska ha märkts på något sätt så att det går att direkt hänföra till skadeståndet. Om det är blandat i ett konto, och Kronofogdemyndigheten utmäter ett visst belopp därifrån, kan du inte visa att just skadeståndet har utmätts. Hovrätten har fastslagit att lägre krav ställs på privatpersoner. Det beror alltså på hur lång tid som har förflutit från det att skadeståndet utbetalades tills dess att det har utmätts. Ju mer pengar som har flutit in i ditt bankkonto sedan utbetalningen, desto svårare blir det för dig att märka skadeståndsbeloppet. Har det gått ett par månader och har du exempelvis fått några månadslöner eller liknande utbetalda till samma bankkonto, kan det bli svårt för dig att visa vilka medel som hänför sig till just skadeståndet.

Du hittar lagen som jag har hänvisat till i mitt svar här.

Du hittar rättsfallet som jag har hänvisat till i mitt svar här.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare