FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt05/03/2014

Utmätning av sambos egendom

Hej! Jag blev sambo för ca 2 1/2 år sedan och i höstas fick min sambo brev från kronofogden om utmätning. Jag flyttade in med ett helt bohag och har köpt en del andra möbler sedan jag flyttade in för mina pengar även om vi använder det gemensamt. Nu ska de komma nästa vecka och göra en utmätning i huset. Hur ska jag kunna bevisa vad jag har tagit med mig då jag inte har kvitto på allt jag hade. Jag har trots allt levt ett helt liv och fått en hel del grejer genom åren.

Vi har dessutom 3 barn, alla särkullsbarn. Vad får de ta och inte ta när det gäller barnen? Vi bor på en stor gård o vi har familjemedlemmar som har ställt sina ägodelar på tomten eftersom vi har plats. Vad händer med dem?

Jag har en firma och arbetar tillsammans med min sambo, vad händer med alla de verktyg och tillbehör vi har där. Mycket där går inte att visa att jag köpt då sambon hade mycket verktyg sedan innan, från egen firma som nu inte längre finns.

Om de inte får ihop tillräckligt med medel för att täcka skulderna kommer de då att fortsätta att gå på huset?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom du och din sambo bor tillsammans och har lös egendom under gemensam kontroll, anses din sambo som ägare till all egendom, om det inte görs sannolikt att du och din sambo är samägare till egendomen (se 4 kap 19§ utsökningsbalken och lag om samäganderätt). Den lösa egendomen i ert hem presumeras, antas, tillhöra din make om inte motsatsen bevisas. Således kommer kronofogdemyndigheten att mäta ut sådan egendom hos dig och din sambo som det inte framgår att du är ägare eller samägare till (genom exempelvis kvitto).

Vad gäller egendom som är i din sambos besittning (kontroll), men som tillhör någon annan, så antas det att även denna egendom tillhör din sambo om inget annat framgår (se 4 kap 18§ & 20§ utsökningsbalken). De familjemedlemmar som har saker hos er måste således visa att egendomen tillhör dem för att utmätning inte ska ske.

Du nämner att du har en firma i vilken du och din sambo arbetar tillsammans. Är denna firma ett registrerat handelsbolag eller ett oregistrerat bolag; ett enkelt bolag (se 1 kap 1§ bolagslagen)? Om du och din tillsammans utövar en verksamhet utan att ha registrerat ett handelsbolag, föreligger ett enkelt bolag (1 kap 3§ bolagslagen). Ett enkelt bolag är ingen juridisk person och kan inte äga egendom (1 kap 4§ bolagslagen). Alla verktyg etc. som används i firman ägs således av antingen dig eller din sambo personligen. Dock kan egendomen ni använder i firman undantas från utmätningen eftersom den kan behövas i förvärvsverksamheten (se 5 kap 1§ 3pt utsökningsbalken).

Det finns en del ytterligare saker som kronofogden inte får utmäta. Exempel på detta är egendom familjen behöver, möbler, kläder, egendom med personligt värde eller för personligt bruk etc. (se 5 kap 1-2§§ utsökningsbalken). De flesta av barnens saker torde falla in under undantagen och inte kunna utmätas.

Vad gäller den fasta egendomen, huset, får den utmätas endast om det framgår att den tillhör din sambo (se 4 kap 24§ utsökningsbalken).

Utsökningsbalken hittar du https://lagen.nu/1981:774.

Bolagslagen hittar du https://lagen.nu/1980:1102.

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare