Utmätning av leasad bil

Hej,

Parkeringsvakter har mättat ut min bil som jag har leasad och leasar fortfarande. Anledning är att jag har obetalda P-böter som överstiger belopp på 5.000kr

Jag undrar om det är laglig att mätta ut en bil på detta sätt, då det är inte bara jag som äger fordonet utan det företag där jag leasar bilen?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nu framgår ej av din fråga hur lång tid som du leasar din bil för, eller om det är så att det rör sig om ett kreditköp med återtagandeförbehåll, men skulle det vara fallet eller om leasingtiden är över ett år så är du inskriven i fordonsregistret som nyttjare av bilen och P-botar belastar därför dig direkt 10 kap 7-8§ Förordning (2001:650) om vägtrafikregister. Även i andra fall står det nästan säkert i ditt leasingavtal att du ska bära skulden för sådana böter. Det blir alltså du som får bära kostnaden för ett återtagande av fordoner. Att det är lagligt för dem att beslagta bilen för dina skulder även när den faktiska ägaren är någon annan än den som har skulden framkommer i 2 § Lag (2014:447) om rätt att ta fordon i anspråk för fordringar på vissa skatter och avgifter.

Jag hoppas jag kunde besvara din fråga, skulle du ha fler frågor är du välkommen åter till Lawline!
Mvh

Björn GunnarssonRådgivare